Ako vytvoriť súťaž na Instagrame, ktorá neporušuje žiadne pravidlá?

Súťaže na Instagrame sú skvelý spôsob, ako rozšíriť vaše publikum sledovateľov, vzbudiť záujem o nový produkt, či len vyjadriť vďaku a obdarovať vašich fanúšikov milým darčekom. Súťaže vyhľadávajú nielen značky, ale aj samotní influenceri. Často sa však zabúda na to, že aj súťaže na Instagrame musia spĺňať určité pravidlá a kritériá, ktoré nariadil samotný Instagram, alebo dokonca Európsky parlament. Ako teda usporiadať súťaž, ktorá neporušuje žiadne pravidlá a nepoškodí vašu reputáciu? 

Základné podmienky súťaženia, ktoré treba dodržiavať

Súťaž môže na Instagrame usporiadať v podstate ktokoľvek. Samotný Instagram ale na svojej oficiálnej stránke upozorňuje, že akákoľvek zodpovednosť za súťaž je len a len na jej organizátorovi. Práve vy ste ten, kto je zodpovedný za to, aby súťaž prebehla v súlade so zákonom a pravidlami Instagramu. Pravidlá Instagramu si môžete prečítať aj na tomto linku.

Súťaženie na Instagrame či v podstate na akejkoľvek sieti však nie je regulované len nariadeniami danej platformy, ale napríklad aj Zákonom o ochrane osobných údajov. Aj preto, aby ste súťaže organizovali v súlade s pravidlami, zákonmi a nariadeniami, spísali sme pre vás ich kompletný prehľad.

1. Jasne opíšte pravidlá súťaže a nezabudnite na GDPR

Odkedy dokedy trvá súťaž? Ako sa do nej môže človek zapojiť? Čo všetko má spraviť pre to, aby bol zapojený do žrebovania? Kedy presne a v akej forme prebehne žrebovanie? Nezabudnite v súťažnom príspevku presne opísať všetky potrebné detaily, ktoré človek s túžbou zapojiť sa potrebuje poznať.

To však nie je k pravidlám všetko. Ak vám záleží na tom, aby súťaž naozaj prebehla so všetkým „kostolným poriadkom“ a nechcete, aby v budúcnosti vaša značka akokoľvek utrpela, stanovte si presné a záväzné pravidlá súťaženia na sociálnych sieťach.

Tie by mali byť zverejnené na vašom webe. Odkaz na súťažné pravidlá je vhodné pridať aj do súťažného príspevku. Tieto pravidlá môžu byť spísané konkrétne pre práve prebiehajúcu súťaž alebo všeobecnejšie pre všetky typy súťaží, ktoré budete na sociálnych sieťach (aj v budúcnosti) organizovať.

Príklad: 

Na instagramovom profile @mamamnamsk prebiehala v spolupráci s influencerkou súťaž o kuchársku knižku a sadu detských výživ.

Ukážka súťaže, ktorá prebiehala na IG profile @mamamnamsk v spolupráci s influencerkou. Zdroj foto: Instagram/mamamnamsk
Ukážka súťaže, ktorá prebiehala na IG profile @mamamnamsk v spolupráci s influencerkou. Zdroj foto: Instagram/mamamnamsk

Aj k tejto súťaži boli vytvorené súťažné pravidlá, ktoré si môžete pozrieť na webovej stránke jej organizátora. Ako už bolo spomenuté, súťaže na akejkoľvek sieti sa neriadia len nariadeniami danej platformy, ale aj Zákonom o ochrane osobných údajov. Práve na ľudovo povedané „GDPR“ sa v súťažiach často zabúda.

V rámci vašich súťažných pravidiel by ste mali ozrejmiť, že osobné údaje zúčastnených budú využívané len pre potreby súťaže. Takisto je dobré spomenúť, že súťažiaci súhlasia s tým, aby ich profily boli zverejnené napríklad v stories, v ktorých prebehne žrebovanie.

2. Označte, s kým daná súťaž prebieha

Organizuje influencer súťaž ako spoluprácu s nejakou značkou? V prípade, že je súťaž na influencerovom profile sponzorovaná alebo organizovaná nejakou konkrétnou značkou, túto značku musí v súťažnom príspevku spomenúť a transparentne ju označiť. Netreba zabúdať na to, že aj súťaž môže byť forma reklamnej spolupráce, a teda musí byť riadne označená.

Pravidlá označovania reklamných spoluprác sme detailne opísali aj v našom ďalšom článku:

>>>Ako označiť reklamnú spoluprácu na Instagrame, YouTube či TikToku?<<<

3. Súťaž nemôže pôsobiť dojmom, že je akokoľvek spojená s Instagramom

Spomínali sme to hneď v samotnom úvode tohto článku. Áno, je pravda, že Instagram si takýmto spôsobom nad vašou súťažou „umýva ruky“. Ak však chcete súťaže organizovať pravidelne a nechcete sa báť prípadných postihov od Instagramu, odporúčame vám mu vyhovieť. To koniec koncov nie je až tak náročné…

Výborne na to poslúži napríklad veta v sprievodnom texte k súťažnému postu či reels: „Táto súťaž nie je nijako organizovaná ani spojená s Instagramom.Túto vetičku nikdy nezabudnite pridať do textu. Tým dávate jasne najavo, že akúkoľvek zodpovednosť za súťaž máte len na svojich pleciach. (Odporúčame ju v súťažnom poste spomenúť aj v prípade, že ju máte uvedenú vo všeobecných súťažných pravidlách zverejnených na vašom webe).

Pri súťažení na Instagrame musí byť jasné, že Instagram s vašou súťažou nemá nič spoločné a zodpovednosť je len na vašich pleciach. Zdroj foto: Instagram/iversanns
Pri súťažení na Instagrame musí byť jasné, že Instagram s vašou súťažou nemá nič spoločné a zodpovednosť je len na vašich pleciach. Zdroj foto: Instagram/iversanns

4. Presne opíšte, o čo sa súťaží

Síce sa to zdá byť samozrejmosť, ale netreba zabúdať, že v texte je potrebné tiež presne opísať, o čo sa súťaží.Aký produkt/službu môžu súťažiaci vyhrať? Aké sú jeho funkcie? Kedy je možné túto službu využiť a kde? Mačku vo vreci nielenže nik nekúpi, ale nik o ňu nebude mať záujem ani súťažiť.

V súťaži je takisto dôležité presne opísať, o čo sa súťaží. Zdroj foto: Instagram/cordbloodcenter.sk
V súťaži je takisto dôležité presne opísať, o čo sa súťaží. Zdroj foto: Instagram/cordbloodcenter.sk

5. Jasne opíšte, ako a kedy prebehne žrebovanie víťazov

Žiadna súťaž nechce pôsobiť dojmom, že je vytvorená len na oko a o víťazovi je už vopred rozhodnuté. Nezabudnite preto v súťažnom príspevku jasne opísať, ako a kedy budete žrebovať výhercov vašej súťaže. Vyberiete náhodne jeden z komentárov, ktorý splnil všetky súťažné podmienky? Budete žrebovať v stories pomocou aplikácie tretej strany? Možností je hneď niekoľko, no súťažiacim by ste mali vždy ozrejmiť, ako a kde budete v konkrétnom termíne žrebovať.

Takisto je dobré súťažiacim povedať nielen, ako žrebovanie prebehne, ale prípadne aj to, čo majú vyžrebovaní výhercovia následne urobiť, aby sa mohli o svoju výhru prihlásiť. Napríklad, ak výhercov vyžrebujete v stories, v ktorých budú označení, treba im zároveň aj vhodne odkomunikovať, že následne sa vám majú ozvať do správy, aby ste si dohodli, ako im bude výhra doručená.

Toľko k súťažným pravidlám. Ako ale usporiadať súťaž, ktorá bude nielen v súlade s pravidlami, ale aj úspešná a zaujme? O tom vám napíšeme v ďalšom článku.

Súťaž na instagrame a influencer marketing

V ére digitálneho marketingu prinášajú súťaže na Instagrame množstvo výhod pre značky, ktoré sa snažia o zvýšenie svojej viditeľnosti a zapojenie publika. Čo ale v prípade, že značka je na trhu nová, alebo nemá dostatok followerov? Odpoveď môže byť influencer marketing. Spolupráca so správne vybraným influencerom môže výrazne zvýšiť dôveryhodnosť vašej kampane a zabezpečiť autenticitu.

  1. Zvýšený dosah a viditeľnosť: Influenceri môžu zabezpečiť, že vaša súťaž dosiahne široké publikum. Ich followeri sú už zvyknutí na interakciu s obsahom, ktorý influenceri poskytujú, čo znamená vyššiu pravdepodobnosť zdieľania a zapojenia do súťaže.
  2. Cielenie: Každý influencer má špecifické publikum. Výberom influencera, ktorého followeri zodpovedajú vašej cieľovej skupine, môžete efektívne osloviť potenciálnych zákazníkov, ktorí majú skutočný záujem o vaše produkty alebo služby.
  3. Zvýšenie dôveryhodnosti: Spolupráca so známymi osobnosťami môže zvýšiť vnímanú hodnotu vašej značky. Keď influencer, ktorému jeho sledovatelia dôverujú, propaguje vašu súťaž, automaticky to zvyšuje dôveru v ponúkané ceny a motivuje fanúšikov k účasti.
  4. Vytvorenie pútavého obsahu: Influenceri sú majstri v tvorbe obsahu. Ich profesionálne fotografie, videá a príspevky môžu súťaž obohatiť o kreatívny a vizuálne príťažlivý obsah, ktorý pritiahne viac pozornosti a interakcie.
  5. Merateľné výsledky: Vďaka sledovaniu angažovanosti a interakcií na príspevkoch influencerov môžete jednoducho merať úspešnosť vašej kampane. Analytické nástroje Instagramu umožňujú sledovať nárast followerov, angažovanosť a dokonca aj prekliky na vaše webové stránky.

Začlenením influencerov do vašej marketingovej stratégie, konkrétne v rámci Instagramových súťaží, tak otvárate dvere k zvýšeniu povedomia o značke, zlepšeniu jej imidžu a prehlbovaniu vzťahov s vašimi zákazníkmi. Toto všetko vedie k vytvoreniu silnej a pozitívnej online prítomnosti, ktorá prispieva k celkovému úspechu vašej firmy na trhu. Neviete či siahnuť po micro alebo macro influenceroch, alebo nemáte s influencer marketingom ešte žiadne skúsensoti? Neváhajte sa na nás obrátiť. V Contedy máme najväčšiu databázu priamych kontaktov na influencerov na Slovensku a za sebou stovky úspešných kampaní.

Lenka Miškolciová

Lenka vyštudovala žurnalistiku, pretože to bola jediná vysoká škola, na ktorej by sa mohla venovať písaniu. Tvorba rozličných textov je nielen jej prácou, ale aj najväčšou záľubou. Už roky sa špecializuje najmä na content marketing a je rada, ak má priestor, v ktorom by sa mohla rozpísať. Keď neťuká do klávesnice, môžete ju stretnúť na bicykli, v horách alebo v spoločnosti dobrého jedla.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...