Akú rolu dokáže zohrať kvalitne vybraná doména?

ako si vybrať doménu? čo je to doména?

Doména je kľúč či akési GPS súradnice, aby ste sa nestratili v online mape sveta. Mala by byť ľahko zapamätateľná, krátka a výstižná. Čo to vôbec tá doména je, aké typy domén poznáme a akú si nakoniec zvoliť? 

Čo je to doména a ako ju spoznať?

Laicky povedané, doména je internetová adresa, pod ktorou sa ukrýva webová stránka. Rovnako, ako sa pod vašou trvalou adresou nachádza váš domov. Zadajte kompletnú adresu do vyhľadávača a presunie vás to na obsah, ktorý sa nachádza na danom hostingu.

Každá doména je unikátna a nemôže byť duplicitná. Pokiaľ vyhľadávate stránku contentagency.sk, vždy sa dostanete na ten istý web. Rovnako to tak je so všetkými webovými stránkami. To, či je doména voľná, si viete overiť u prejdacu domén.

Doménu môžeme rozdeliť na 3 typy

Prvý sa označuje spôsobom: .com, .sk, .cz, .eu a iné. Ide o koniec domény (sufix), ktorý zvykne byť označovaný aj ako TLD – top level domain. Z týchto skratiek dokážete vydedukovať, o aký web pôjde. Spravidla web, ktorého obsah je zameraný celosvetovo, končí .com, slovenský .sk, český .cz a podobne. Ak chcete vedieť, ktorý sufix je na Slovensku najžiadanejší, môžete si pozrieť rebríček 15 najpopulárnejších domén.

Druhý typ domény obsahuje originálny názov, ktorý je spoplatnený. Napríklad google.com, facebook.com a podobne. Ide teda v podstate o samotný názov domény, označovaný aj ako second level domain. Vďaka tomuto názvu si vás zakazník zapamätá či už ako fyzickú osobu alebo značku.

Tretí typ môže byť napríklad klasické úvodné „www“ alebo ľubovoľné slovo, pre ktoré sa rozhodnete. Používa sa na odlíšenie od hlavnej webovej stránky. Táto časť domény sa nazýva subdoména, alebo aj third level domain. Napríkad webová stránka predajkrmiv.sk s blogom by mohla vyzerať aj takto: blog.predajkrmiv.sk.

 


Vedeli ste, že…
na vytvorenie obsahovej stratégie nepotrebujete agentúru? Vytvorte si ju sami!


 

Ako by mala vyzerať kvalitná doména?

V prvom rade by mala byť krátka a výstižná. Najlepšie je použiť 1-3 slová. Tie však nemôžu byť príliš dlhé, inak by ju mal návštevník problém vôbec dočítať a nieto ešte zapamätať si ju.

Ďalšou veľkou chybou pri voľbe názvu domény je používanie dvoch či viacerých za sebou idúcich písmen. Doména slovenskaasociaciasportu.sk má v sebe hneď niekoľko chýb. Počet slov sedí, ich dĺžka nie a rovnako sa v nej vyskytujú aj 2 po sebe idúce samohlásky.

Spoznajte kľúčové slová v danom sektore. Ak sa zameriavate na výrobu kalendárov, populárne kľúčové slová sú „kalendár“ a „výroba kalendárov“. Preto by ste ich mali zakomponovať do domény. Napríklad takto: www.vyrobakalendarov.sk.

Pokiaľ si lámete hlavu s tým, čo do domény napísať, zakomponujte do nej svoje meno alebo značku. Nižšie si povieme, prečo sa vám to oplatí. Poprípade vyskúšajte generátory domén, ktoré vám vygenerujú kvalitné názvy, z ktorých si vyberiete ten pre vás pravý.

Čo dokáže dobre zvolená doména?

Ak doména obsahuje kľúčové slová vášho predmetu podnikania, ktoré sú v danom odvetví populárne, dokáže jej to pomôcť umiestniť sa vyššie vo vyhľadavaní. So SEO optimalizovanou doménou ide ruka v ruke vyššia návštevnosť danej webovej stránky.

Ako je to s názvom? Na výber máte ďalšie možnosti. Môžete si zvoliť doménu, ktorá je identická s názvom vašej značky, či dokonca vaše meno. Pokiaľ ide o firmu predávajúcu elektronické cigarety, je rozumnejšie zvoliť doménu, ktorá obsahuje názov firmy.

Iný prípad je, pokiaľ ste osoba podnikajúca na vlastnú päsť. Vezmime si takú účtovníčku. Založila si živnosť, webovú stránku a chce sa dostať ku klientom. Jej meno alebo priezvisko zakomponované v doméne pôsobí profesionálne a zároveň ako vizitka.

Príklad: Mirka Žiaková je spomínaná účtovníčka na Slovensku, ponúkajúca svoje služby pre slovenský trh. Namiesto toho, aby zvolila doménu www.uctovnictvoprefirmy.sk, radšej zvolí www.ziakovauctuje.sk alebo len www.ziakova.sk. Krátke, výstižné a má to „šťavu.“

Toto bola len malá ochutnávka. Existuje však ešte oveľa viac tipov a fintičiek, ako si vybrať tú správnu doménu, či domény, lebo na jeden web môžete odkazovať pokojne aj z dvoch – troch domén.

Trademark, kedy zvoliť doménu .com a mnoho viac, sme preberali aj s Mirkou Pastierovou z Go BigName v podcaste Content Marketing od A po Zet. Vypočuť si ho môžete na Spotify či SoundCloud.

Jana Malaga

Janka už pred rokmi založila prestížnu súťaž BLOGER ROKA, v ktorej boli rok čo rok oceňovaní tí najpopulárnejší a najtalentovanejší slovenskí blogeri. S prerodom blogerov na influencerov sa začala viac venovať práve influencer marketingu. Je jedným z najväčších slovenských expertov na influencer marketing, no jej doménou je aj ten obsahový. Svoje znalosti z content aj influencer marketingu zúročuje v Contedy – agentúre, ktorú hrdo a úspešne vedie od jej samotného začiatku. Keďže time manažment má v malíčku, keď sa nevenuje práci, teší sa zo spoločnosti svojich dvoch synov, pohára dobrého vína alebo poctivého jedla.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...