24044
post-template-default,single,single-post,postid-24044,single-format-standard,stockholm-core-1.0.8,cooltimeline-body,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-5.1.5,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive

Benefity influencer marketingu: ako ich zaručiť pre značku?

Pridaná hodnota, ktorú dokáže pre značku zabezpečiť spolupráca s influencerom v podobe, nie je samozrejmosťou. O tom ako ju získať, sa s vami rada podelím v 7 základných bodoch, ktorých by ste sa mali držať pri využívaní influencer marketingu. 

 

Najčastejší model: značka ~ bloger

Pod influencer marketingom si mnohé firmy predstavujú nasledovný model spolupráce, ktorý ja pokladám za najtradičnejší a aj najčastejšie zaužívaný:

    1. Klient sa dohodne s influencerom na spolupráci,
    2. zašle mu produkt,
    3. on ho rozbalí (unboxing) a hneď vyskúša – ovonia, oblečie, ochutná, …
    4. použije všetky slová, ktoré mu v tom okamihu napadnú a snaží sa produkt svojim folowerom čo najlepšie opísať,
    5. následne výstup v podobe fotky či videa uverejní na svojom médiu, pri ktorom použije relevantné hashtagy či označenia.

 

Po prečítaní tohto scenára vám nepríde nič divné. Veď prečo by aj malo?  Klient nemá žiadne výhrady, veď podľa nich to funguje.

Ale funguje to reálne?

Je to správne?

Nie, nie je.

,,A práve z mojich dlhoročných skúseností sa mi núka otázka, ak takto spolupracujú s influencermi viaceré značky, nechceli by ste túto spoluprácu postaviť do novej roviny, odlíšiť sa od konkurencie a vyťažiť z nej maximum?“

 

Ako robiť pre značku reklamu s pridanou hodnotou?

Nižšie uvádzam 7 zaručených rád, ktoré sú nosné pri budovaní a zveľaďovaní značky za pomoci influencer marketingu.

1. Pravý influencer: osobnosť a odborník vo svojej oblasti

Pod týmto pojmom možno rozumieť človeka, ktorý dokáže ovplyvniť svoje okolie a nezáleží na tom, koľko má fanúšikov. Osobne pokladám za influencera aj osobu, ktorá vlastné sociálne siete vôbec nemusí mať. Pretože dnes jej toto zdá sa jedným z preferovaných atribútov.

Napríklad v prípade, ak potrebujete prezentovať tému zdravie a prevencia, určite vašich zákazníkov vo väčšej miere ovplyvní názor erudovaného lekára či zdravotnej sestry, ako moderátora talk show. V tomto prípade môže byť pridaná hodnota vzdelanie lekára a jeho špecializácia.

 


PREČÍTAJTE SI TIEŽ >>9 (+ 1) OVERENÝCH TECHNÍK NA INSTAGRAME PRINÁŠAJÚCE INFLUENCEROM VIAC SRDIEČOK << 


2. SEO je stále v kurze

Pri spolupráci klient – bloger cítim v poslednej dobe mierny odliv práve na Instagram. Klienti preferujú výstup blogera v podobe postu na jeho profile, blog akosi niektoré značky opomenuli. Je to veľká škoda, pretože väčšina zabúda na veľmi dôležitú pridanú hodnotu, ktorú v sebe skrýva uverejnenie natívneho článku na blogu daného blogera. Linkbuilding.

 

Linkbuilding zjednodušene znamená získavanie spätných odkazov na vlastnú webovú stránku. A práve URL link smerujúci na webovú stránku klienta v publikovanom blogovom článku dokáže z dlhodobého hľadiska niekoľkonásobne zvýšiť SEO renomé klientovho webu a vyťažiť tak maximum z realizovaného influencer marketingu.

 

3. Som milovníčkou recyklácie obsahu a vy?

Recyklujte a zvyšujte reach, ale v tom zmysle, že, ak značka nadviaže spoluprácu s influencerom, mala by z tejto spolupráce vyťažiť čo najviac. Ak influencer skúša produkt a je s ním spokojný, výstup vo forme product placementu nemusí byť len na jeho vlastných médiách – sociálnych sieťach. Rozličné podoby influencer marketingu viete napasovať na váš produkt/službu.

Uvediem vám príklad s panvicami:

Predstavte si, že predávate kvalitné panvice. Kde všade ich viete spolu s vami vybranou food blogerkou* odpromovať? (logicky: panvice → jedlo → food blogerka :))

          • profil food blogerky na všetkých jej sociálnych sieťach: FB, IG, …,
          • profil značky na všetkých sociálnych sieťach – influencerkin obsah môžete buď zdieľať, alebo si môžete vytvoriť vlastný v podobe článku, videa, podcastu a použiť v ňom názor (citáciu) influencerky,
          • článok na osobnom blogu food blogerky,
          • článok na webovej stránke značky (novinky/ blog),
          • video o varení, v ktorom blogerka používa vaše panvice,
          • počas nahrávania videa vám vznikne audio formát, ktorý viete pretaviť do podcastu,
          • daný obsah môžete vyboostovať aj na externých médiách, napríklad rozhovor s blogerkou (PR článok) na feminity.sk, emma.sk, … využiť sieť STROSSLE, a pod.

 

Možností je mnoho, no spoločným menovateľom ostáva natívny obsah. Ten je zárukou toho, že obsah bude konzumovateľný, autentický a uveriteľný a pridaná hodnota takejto spolupráce efektívne využitá. A to dokážete zabezpečiť len vtedy, ak si vyberiete vhodného influencera. A …. nezabudente na recykláciu 🙂

 


TIP: VYPOČUJTE SI PODCAST O TOM, PREČO TVORIŤ NATÍVNY OBSAH A ZAUJÍMAŤ SA O NATÍVNU REKLAMU


4. Ľudská tvár = vyšší reach

Mnoho značiek chce vidieť v product placemente fotku so svojím produktom, čo najväčšie logo. No chýba tam veľmi podstatná vec – tvár influencera, ľudský element. Pričom rovnica je jednoduchá, ak chýba tvár, chýba aj dosah. O tomto sme sa neraz presvedčili, keď sme pre renomované značky robili influencer marketing audit.

5. Viete, čo je to infomercial?

Tento formát vám bude po bližšom priblížení určite veľmi dobre známy. Ide o reklamu, ktorú poznáme pod pojmom teleshopping. Vznikal v Amerike už päťdesiatych rokoch minulého storočia a dnes je populárnou formou reklamy po celom svete.

Dokáže ovplyvniť nákupné rozhodnutia? Prečo to funguje?

Promotér/ influencer na obrazovke má dokonale naštudovaný ponúkaný produkt, a tak dokáže jeho presvedčivosť vo vás vyvolať pocit: „Toto musím mať aj ja.”.

Zamyslime sa – ako dokáže influencer hovoriť o produkte s oduševnením, ak ho nevyskúšal, keďže ho práve rozbaľuje a má ho v ruke po prvý raz? A to je presne výborný dôvod na to, aby ste sa s influencerom osobne stretli a predstavili mu daný produkt, nechali si ho vyskúšať a stotožniť sa s ním. Len tak bude vedieť byť dostatočne presvedčivý, uveriteľný a pridaná hodnota bude na mieste.

 

„Bola som svedkom mnohých stretnutí na úrovni influencer – klient – agentúra. Neraz som si uvedomila, že to bolo to najlepšie, čo sme mohli pre značku i samotného influencera navrhnúť – aby sme zabezpečili, že bude produkt influencerom naplno pochopený a dostal sa k informáciám, ktoré by sme mu ako agentúra nikdy nevedeli poskytnúť. Odmenou za to boli excelentné výstupy s číslami, ktoré predčili naše očakávania a priemer daného influencera. Spokojnosť bola na všetkých stranách. Spolupráce sa opakovali.“

 

6. Fotka je na prvom mieste, text až potom

Aj vy si čítate časopis tak, že najprv si popozeráte fotky a až potom sa začítate do textu? Ja to tak robím vždy a keď sa na to pýtam iných, tak v 90 % sa zhodneme na tomto zvyku.

Preto je fotografia dôležitá. Na druhej strane, musíte sa vcítiť do toho, čo chce vidieť váš potenciálny zákazník. Určite nie produkt či logo cez celú stranu, ale emotívne, inšpiratívne fotky, na ktoré túži kliknúť a prečítať si sprievodný text. Ideálne s

 

7. Test správnosti sa volá promo kód

Na to, aby ste s istotou vedeli určiť, či vám influencer prináša zákazníkov, ktorí aj urobia nákup, zadefinujte si v rámci spolupráce použitie personalizovaného PROMO kódu alebo vygenerujte influencerovi UTM trackovací link. Na základe toho budete vedieť zhodnotiť, či daná spolupráca priniesla želaný efekt – predaj. Ak nemáte e-shop, tak výsledkom môže byť sledovanie návštev, počet odoberaní newslettra či zotrvanie užívateľa na webe. Merať môžete čokoľvek.

 

Na záver

Všetky rady a tipy sme vytvorili na základe osobných skúseností, stoviek zrealizovaných projektov a  kampaní pre viac ako 60 rozličných značiek sveta. Vytváranie kreatívnych nápadov v podobe influencer marketingu je mojou vášňou, lebo vždy je čo vymýšľať. Keď poznáme klienta, jeho cieľovú skupinu a prepojíme to s affinitnými influencermi, ide to ako po masle. 🙂

 

– Jana Malaga –