26075
post-template-default,single,single-post,postid-26075,single-format-standard,stockholm-core-2.2.1,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-8.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,cookies-not-set,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive
Na Slovensku vzniká Kódex influencer marketingu

Na Slovensku vzniká Kódex influencer marketingu. Ako bude vyzerať a v čom sa inšpiroval tými svetovými?

Spolupráca s influencermi je pre mnohé značky bežnou súčasťou ich marketingových stratégií. Influencer marketing firmám prináša želané predaje a zvyšovanie povedomia o ich značke či produktoch. Nie je preto žiadnym prekvapením, že značiek, ktoré chcú s influencermi spolupracovať, stále pribúda. Tieto značky, ale aj samotných influencerov bude preto určite zaujímať, že aj na Slovensku v týchto dňoch vzniká Kódex influencer marketingu.

Prečo vzniká na Slovensku Kódex influencer marketingu

S rozmachom akéhokoľvek odvetvia prirodzene prichádzajú aj určité usmernenia. Tak, ako je už bežné vo svete, aj na Slovensku práve vzniká Kódex influencer marketingu, ktorého úlohou bude ako ochrana značiek, tak aj influencerov.

Autorkou myšlienky vzniku kódexu je Jana Malaga, CEO Content agency: „Ešte v roku 2016, keď som založila Asociáciu blogerov, vznikol prvý Etický kódex. Už v ňom sú zakomponované veľmi dôležité princípy toho, aby blogosféra na Slovensku fungovala a aby bol tento inštitút trvalo udržateľný. Kódex chránil blogerov a zároveň aj značky. Dnes to už ale nie je iba o blogeroch. Vplyvom Instagramu, YouTube a iných sociálnych médií sa do popredia dostáva veľmi veľa persón. Spolupráce s influencermi sú stále na vzostupe, a tak potreba kódexu nevznikla zo dňa na deň, ale kontinuálne,“ vysvetlila špecialistka na influencer a content marketing.

Inšpiráciou pre vznik slovenského kódexu bol v prvom rade práve ten český. „V Česku vznikol minulý rok projekt Férový influencer. V rozhovore pre jedno médium som dostala otázku, aký mám na tento projekt názor, takže som bola nútená si ich kódex preštudovať. Páčila sa mi jeho myšlienka a to, že vôbec vznikol. Uvedomila som si, že je nevyhnutné, aby aj na Slovensku uzrel svetlo sveta podobný projekt. Ak ale má tento projekt zasiahnuť všetkých našich influencerov, musia sa pod neho podpísať dôležité autority. Preto som oslovila aj Dašu Karpelovú, výkonnú riaditeľku IAB Slovakia,“ opisuje zrod samotnej myšlienky Jana Malaga.

Na projekte slovenského Kódexu influencer marketingu dnes participuje nielen IAB Slovakia, ale aj Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA) a projekt podporujú aj významné autority, ako sú Rada pre reklamu a Slovenské združenie pre značkové výrobky.

Ako bude vyzerať slovenský kódex a ako bude pomáhať?

Hoci prvotnou inšpiráciou pre vznik celého slovenského projektu bol český projekt Férový influencer, pri tvorbe slovenského kódexu sa jeho autori inšpirovali aj v ostatných krajinách celého sveta. V čom sa všetky svetové kódexy jednoznačne zhodujú je to, že reklama a spolupráca s influencerom musí byť jasne označená. Práve formu označovania spoluprác a to, ako majú influenceri spoluprácu správne označiť, bude upravovať a vysvetľovať aj slovenský kódex.

Prečo je dôležité správne označiť spoluprácu?

Práve na sociálnych médiách, ako sú Instagram či YouTube, sa často miešajú osobné názory influencera s komerčnými prvkami. Preto niekedy nemusí byť bežnému človeku úplne jasné, čo je reklama a čo už nie. Označenie reklamy vyžaduje aj súčasná slovensk‎á legislatíva, a preto jednoznačné označenie reklamy a spolupráce je absolútna nevyhnutnosť v komerčnej činnosti influencera. Ako sa napr. píše aj vo švédskom etickom kódexe, to, že si influencer chce vytvoriť dôverný a blízky vzťah so svojím publikom, nesmie znamenať, že skrýva a zatajuje veci, ktoré sú reklamné.

Briti svojim influencerom vysvetľujú označovanie reklamy pomerne jednoducho: „Buďte očividní… skutočne je to celé iba o tom.“ Očividné označovanie spoluprác bude dôsledne vysvetľovať aj slovenský Kódex influencer marketingu. Aj vďaka tomu by zo slovenského Instagramu mali zmiznúť pochybné praktiky, ako je označenie spolupráce na konci textu v zhluku desiatich rôznych hashtagov, nejasné označenia reklamy či prosté neoznačenie platenej spolupráce.

Správne označenie spolupráce alebo vysvetlenie vzťahu, ktorý influencer s danou značkou má (môže ísť o finančnú spoluprácu, barter, preplatenie výletu či dovolenky a pod.), je mimoriadne dôležité, pretože aj vďaka tomu sú influencerove odporúčania svojim followerom čestné, otvorené a pravdivé a užívatelia Instagramu si sami dokážu v hlave zvážiť hodnotu odporúčania od nimi sledovaného influencera.

Nejde len o označenie reklamy: čo riešia svetové etické kódexy?

Okrem označovania spolupráce však slovenský projekt prinesie influencerom a značkám aj ochranu. Na základe kódexu bude jasne stanovené, aké sú práva a povinnosti oboch strán a predíde sa tak rôznym možným nedorozumeniam, ktoré by v rámci spolupráce s influencerom mohli nastať. Hoci doteraz mnohé agentúry zmluvne zastrešovali spolupráce s influencermi „na vlastnú päsť“, vďaka kódexu a jednoznačne stanoveným pravidlám bude spolupráca s influencermi znova o čosi jednoznačnejšia a jednoduchšia. Ako pre značky a agentúry, tak aj pre samotných influencerov.

Okrem označovania spolupráce je však mnoho ďalších tém, ktoré etické kódexy vo svete upravujú. Zaujímavou témou je napríklad aj ochrana detí a maloletých. Často a veľa sa najmä v posledných „pandemických rokoch“ spomína vplyv Instagramu na mentálne zdravie či na maloletých a tínedžerov, ktorí tvoria početnú skupinu užívateľov Instagramu. Práve tých o čosi viac chránia napríklad kódexy, ktoré vznikli a platia v Belgicku, vo Francúzsku či v Holandsku.

Fancúzsky kódex jasne stanovuje, že žiadne reklamné príspevky či výstupy nesmú akokoľvek mentálne, morálne či fyzicky uškodiť deťom a tínedžerom. To sa napríklad vzťahuje aj na ich vzťah s rodičmi či učiteľmi. Žiadna spolupráca či reklama vo Francúzsku nesmie podkopávať autoritu rodičov a učiteľov a nesmie sa vysmievať z neskúsenosti maloletých.

Belgičania dokonca zakázali influencerom priamo cieliť reklamu na deti, aby neprišlo k tomu, že tie budú presviedčať rodičov na kúpu nejakého produktu, ktorý videli promovaný na Instagrame u svojho obľúbeného influencera. A hoci detských influencerov je vo svete pomenej, Holanďania sa napríklad rozhodli, že všetkým deťom mladším ako 12 rokov nebude dovolené promovať žiadne produkty na Instagrame.

Projekt slovenského Kódexu influencer marketingu finišuje a v najbližších mesiacoch bude predstavený verejnosti. Pripravte sa naň už v predstihu a sledujte náš blog, kde vám v najbližších týždňoch prezradíme ešte viac detailov.