25739
post-template-default,single,single-post,postid-25739,single-format-standard,stockholm-core-2.2.1,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-8.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,cookies-not-set,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive

Nový traffic so starým obsahom? Ponúkame návod, ako na refresh článku

Často si myslíme, že vytvorením obsahu a jeho distribúciou, v tom lepšom prípade, naša práca končí. Každý článok si však na stránke prechádza určitým štádiom. Kým niektoré z nich sa jednoducho časom strácajú v obsahovom mori internetu, napríklad kvôli neaktuálnosti témy, iné si zaslúžia vašu pozornosť. Prečo je dobré venovať pozornosť staršiemu obsahu?

  • Je menej náročné aktualizovať článok, ako vytvoriť nový
  • Novší obsah je vyhľadávačmi preferovanejší, ako ten starší
  • Návštevníci chcú dostávať „čerstvé“ informácie
  • Udržíte si na webe aktuálne SEO

Samozrejme dôvodov je niekoľko. Poďme sa teraz konkrétnejšie venovať tomu, ako by mohla vyzerať práca na samotnom aktualizovaní staršieho článku.

Ktorý článok si zaslúži obnoviť?

Refreshnúť obsah vás stojí čas. Ak sa do tejto práce pustíte, musíte najskôr zistiť, ktorý článok je na to vhodný. Potrebné informácie vám poskytne Google Analytics a Search Console. Pomocou nástrojov vyberiete článok, ktorý najlepšie spĺňal metriky, ktoré na vašom webe sledujete, ale postupom času sa začal jeho výkon prepadať. Môže ísť o návštevnosť, čas strávený na článku, prípadne o preklik z článku na službu alebo produkt. Tento krok je vhodné robiť na určitej pravidelnosti a zistenia si zaznamenávať. Môžete tak predísť k úplnému prepadu článku.

Mnohokrát môžete byť prekvapený, ktorý článok je najčítanejší a mesačne prináša aj niekoľko sto návštev. Pozorne si prečítajte daný článok a zhodnoďte jeho aktuálnosť. Revidujte ho.

Článok už stráca výkon

Ďalším krokom je zistiť, prečo sa článku prestáva dariť. Môže ísť o obsah, ktorý je už neaktuálny (už je na trhu novšia verzia, model, služba a podobne). Iným dôvodom často býva konkurencia, ktorá na svojom obsahu aktívne pracuje, aktualizuje ho, vytvára nový na danú tému a tak vás vo vyhľadávaní preskočí.

 

Ukážka toho, ako môže článok postupne strácať svoj výkon. Zdroj: Google Search Console

Prieskum konkurencie je preto dôležitou súčasťou udržania aktuálneho obsahu. Má ale slúžiť na inšpiráciu a nie kopírovanie. Mali by ste sa preto zamerať na to:

  • ako píšu o danej téme konkurenti
  • majú niečo, čo vo vašom článku chýba (napríklad iné kľúčové slová)
  • ako sa článok vašej konkurencie zobrazuje vo vyhľadávaní
  • používajú možnosti rozšírenia vo vyhľadávaní o obrázky a videá

Pozreli ste sa na svoj článok s odstupom času a vidíte priestor na pridanie nových informácií, ktoré ste v článku doteraz nemali? Práve teraz je na to tá správna chvíľa. Nebojte sa skúsiť pridať nové kľúčové slová, výrazy a zapracovať nové zistenia.

Relevantnosť obsahu a možnosti jeho zlepšenia

Inými slovami, ide o aktuálnosť obsahu. Ako sme už spomenuli v odseku vyššie. Tak, ako sa mení spotrebiteľské správanie, môžu sa meniť aj kľúčové slová, ktoré užívatelia na internete vyhľadávajú. Ak ste si pri vytváraní článku robili analýzu kľúčových slov, skontrolujte si ich momentálnu aktuálnosť. Podľa zistení je potrebné upraviť nadpisy a podnadpisy v článku. Pozornosť treba venovať aj popisom fotografií a videí. Netreba zabúdať, že Google nevie čo sa na obrázku nachádza. Preto je potrebné obrázok správne pomenovať.

 

Kliknutia, vyhľadávanosť, CTR a pozícia na vybrané kľúčové slová. Zdroj: Google Search Console

Ak používate odklik na YouTube video, skúste či je ešte dostupné. Ak sa už na internete nenachádza, nahraďte ho novým. To isté platí pri všetkých odkazoch, ktoré sú v článku umiestnené. Použite nové, relevantnejšie odkliky tam, kde na to máte možnosť. V neposlednom rade, ak v článku nemáte žiadny odklik, alebo tlačidlo na uskutočnenie výzvy (CTA), pridajte ho tam teraz, ak máte možnosť relevantného odkazu.

Nezabudnite dať vedieť vašim čitateľom, že článok je aktualizovaný. Najlepšie hneď v úvode. Nikto nechce čítať obsah, ktorý je starý niekoľko rokov. V neposlednom rade, aj Google preferuje aktuálny, novší content.

Vizuálna úprava obsahu

Ak už máte spravenú analýzu kľúčových slov, napríklad cez Google Search Console alebo preferovaný SEO nástroj, nezabudnite na to, že článok píšete v prvom rade pre návštevníkov webu, až na druhom mieste pre Googlebot-y. To znamená, že cieľom nie je mať obsah preplnený kľúčovými výrazmi, ale dobre čitateľný celok, ktorý osloví návštevníka webu. K tomu dopomáha aj jeho vizuálne rozloženie.

Užívatelia majú k dispozícii množstvo dostupného textu všade na webe, preto nebudú strácať čas s jednoliatym textom bez štipky fantázie. Rozdeľte text do niekoľkých odsekov. Používajte obrázky, infografiky a pohrajte sa s rôznymi veľkosťami textu. Ak sa to k vášmu webu hodí, použite citácie.

Majte na pamäti, že:

„Jediným účelom prvej vety v reklame/článku je prinútiť čitateľa, aby pokračoval v čítaní druhej vety,“

-Joe Sugarman

 

Dajte svetu vedieť o vašom článku

Aktualizovaný článok si zaslúži plnú podporu pri jeho reklame tak, akoby sa jednalo o nový kúsok. O to viac, keď ste si dali s obnovením obsahu toľko práce.

Zdieľajte ho na sociálnych sieťach, pošlite cez newsletter. Použite všetky cesty, ktoré bežne využívate pri novom článku.

„My v agentúre využívame na šírenie nového či aktualizovaného obsahu okrem iného aj nástroj OneSignal. Aktuálne tak vieme daný obsah jedným klikom posunúť na viac ako 300 používateľov, ktorí nám odoberanie notifikácií na našom agentúrnom webe povolili.“

-Jana Malaga

 

Úplne nakoniec by ste mali aktualizovaný článok vyhodnotiť. Budete vedieť, aké výsledky ste so svojou prácou dosiahli. Prípadne, či je ešte potrebné na niečom popracovať. Pýtate sa, aké výsledky by mali zmeny priniesť? V najlepšom prípade by sa mohla zlepšiť organická návštevnosť a pozície vo vyhľadávaní. Samozrejme, výsledky sa odvíjajú od parametrov, ktoré sledujete.