24358
post-template-default,single,single-post,postid-24358,single-format-standard,stockholm-core-1.0.8,cooltimeline-body,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-5.1.5,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive
influencer marketing trendy v roku 2019

POHĽAD SPÄŤ: INFLUENCER MARKETING V ROKU 2019 NA SLOVENSKU

Začal sa nový rok a my sme sa rozhodli vám priniesť zhrnutie toho najzaujímavejšieho čo sa podľa nás dialo na Slovensku v influencer marketingu v roku 2019.


Západnejšie od Slovenska panuje názor, že influencer marketing „dozrel“ v roku 2018 a v súčasnosti sa začína považovať za jedno z najúčinnejších rozšírení obsahového marketingu. A to aj napriek tomu, že v nedávnej minulosti zažíval rušné časy s falošnými sledovateľmi alebo klamlivou zatajenou reklamou influnecerov.

Na Slovensku sme však trochu „pozadu“ a môžeme s istotou povedať, že influencer marketing je aktuálne u nás stále v štádiu rozvoja, trendy k nám prichádzajú do západu. Vrchol ešte nenastal.

Slováci až v rámci 2019 začali veriť kúzlu influencerov a pomaly si začínajú uvedomovať, že influencer marketing funguje a dokonca dokáže byť prirodzene implementovaný do celkovej marketingovej stratégie značky. A nie je len výstelkom či experiementom.

5  trendov v influencer marketingu 2019

 

1. Micro influenceri sú v kurze a stále budú

Influenceri sa podľa veľkosti delia na rôzne kategórie. Aj napriek tomu, že brand manažéri radi spolupracujú s influencermi, ktorí majú veľké publikum, lebo chcú zasiahnuť masy, v roku 2019 si marketéri na slovenskom trhu začali uvedomovať reálnu silu micro influencerov. Tento trend k nám prišiel zo západu (tam na to prišli už pred dvomi rokmi) a trend využívania micro influencerov tam pretrváva.

„Aj na základe realizovaných kampaní môžeme predikovať, že micro influenceri budú aj naďalej žiadanou skupinou, najmä ak chce značka cieliť obsah na špecifické skupiny. Viac ako veľkosť publika bude preferovaná kvalita publika. Tento trend bude medziročne nemenný.“ Jana Malaga

 

Micro influenceri sú tí, ktorí dokážu zasiahnuť podstatne menšie publikum, ale o to presnejšie prostredníctvom nich vieme cieliť. Preto sa v tomto roku začala využívať kombinácia veľkých a malých influencerov. Vďaka tejto kombinácií dokážu značky osloviť masu, ale aj cieliť na konkrétnu cieľovú skupinu.

Na druhej strane si je potrebné uvedomiť, že influencer, ktorí sa zameriava napríklad na montessori východu a jeho kmeňovým publikom sú rodičia, ktorí sa o filozofiu tejto výchovy zaujímajú a zároveň hovoríme o slovenskom publiku, nebude mať nikdy ročný nárast fanúšikov vyšší ako 50-tisíc. To by sa o túto východnú metódu musel zaujímať KAŽDÝ JEDEN rodič na Slovensku a začal by sledovať sociálny kanál danej influencerky.

2. Influencer nie je známosť „len na 1 noc“

Ešte pred rokom prevládali skôr jednorazové „koketné“ známosti, značky pri tvorbe svojich kampaní chceli influnecerov iba krátkodobo, na jednorazové spolupráce.

V roku 2019 nastal zvrat, kedy si viac značiek a aj influencerov uvedomujú dôležitosť vytvárania vzájomného dlhodobého partnerstva. Influenceri už nechcú byť len reklamným nosičom, ale byť súčasťou značky, stať sa ambasádormi.

My v Content agency pokrok vidíme najmä v oblasti retailu, auto-moto, fashion a beauty segmentu. Z našich skúseností pre rôzne značky vieme, že je čoraz ťažšie nájsť influencera, ktorý by bol „slobodný“. V momente keď si influencer so značkou vzájomne a obojstranne rozumejú a sadnú si, zároveň je pri danom influenceri preukázateľne dobrý dosah, ich vzťah je „zdravý“ – takýto prístup kvitujeme. Tak to má byť.

3.  Slow – eko – bio

V roku 2019 sme postrehli celosvetový trend ohľadom šírenia princípov trvaloudržateľného rozvoja – toho čo je dobré či zdravé a čo nie, toho ako sa správať k prírode, toho aké produkty kupovať, kde a prečo.

Za týmto trendom nezaostávali ani niektorí influenceri a uvedomujú si dôležitosť dbania na svoje okolie. Sami si preto radi a dôkladne vyberajú produkty, ktoré korešpondujú s ich filozofiou lepšieho sveta bez zbytočných plastov, bez chémie alebo dokonca u niektorých aj bez mäsa a živočíšnych produktov.

Influenceri sú si vedomí, že takýmto postojom sa vyhradzujú a prichádzajú teda o možné spolupráce. Môžeme ich nazvať „pán influencer“.

Značky by si však mali dať pozor práve na to, aby influencer, s ktorým chcú spolupracovať mal jasne zadefinovaný postoj a nevzniklo toto presvedčenie zo dňa na deň počas spolupráce pre samotnú značku. To by mohlo mať veľmi negatívne dopady na reputáciu danej značky.

4. Facebook stále žije

Napriek tomu, že sa veľa ľudí vyjadruje k tomu, že „Facebook je už mŕtvy“ môžeme tvrdiť, nie je to tak. Facebook má však jeden dá sa povedať vážny problém a tým je, že už nie je taký atraktívny pre mladšie publikum. S vyšším počtom starších ľudí, ktorí postupne začali objavovať čaro tejto sociálnej siete, rastie aj odchod tých mladších. Prečo? No lebo tínedžeri nechcú „visieť“ na mieste kam chodia ich rodičia.

„Starneme. Keď som si zakladala profil na Facebooku, bola som študentka, mala som iné záujmy a ciele. Dnes som kúpyschopná, manažérka a mama. Facebook využívam diametrálne odlišne ako pred 10 rokmi. Takže skupina či page klienta na FB s „vyzbieranými“ fanúšikmi sa môže javiť, že má nevhodné publikum. A to je fakt. Obsah, ktorí ich zaujal predtým už teraz nefunguje.“ Jana

 

Práve toto by však malo byť ukazovateľom smeru a cesty pre značky, ktoré majú záujem zasiahnuť zrelú klientelu. Z našich skúseností na kampaniach vieme, že to čo nefungovalo na Instagrame, fungovalo práve na Facebooku a to z dôvodu oslovenia vhodnej cieľovej skupiny a generovanie vhodného obsahu.

5. Čo majú spoločné samoobslužné pokladne a influencer marketing?

Začali sa objavovať platformy na automatické vyhľadávanie influencerov. Značka sa tak po zadaní dopytu dokáže dostať k profilom influencerov a nastaviť si kampaň do pár hodín.

„Sme agentúra, ktorá má najviac priamych kontaktov na slovenských influencerov.  A za sebou veľké množstvo kampaní pre značky a agentúr. Môžeme povedať, že do automatizovaných platforiem vstupujú prevažne influenceri, ktorí sa chcú rýchlo zviditeľniť a zbohatnúť.“

 

Z našej praxe vieme, že spolupráca s influencermi si vyžaduje osobitný prístup ku každej kampani, skúmanie vzájomnej vhodnosti na spoluprácu, lov nových influencerov a v neposlednom rade tiež osobný kontakt.

„Prirovnala by som to k využívaniu samoobslužnej pokladne, ktorej cieľom je urýchlenie procesu, jeho zjednodušenie. Ale v momente, keď nastane problém, takto realizovaná aktivita si vyžaduje zásah človeka. Nehovoriac o tom, že napokon ten pán, ktorý si vystál dlhšiu radu pri pokladni s pokladníkom odchádza s úsmevom domov, zatiaľ čo vy čakáte pri svoje samoobslužnej pokladni, kým vám niekto príde pomôcť.“

 

Spolupráce s influencermi stále naberajú na obrátkach, no nie sú iba o počte sledovateľov. V rámci spoluprác sa stále viac dáva dôraz na štatistické údaje, ktoré zohrávajú veľkú rolu pri spoluprácach s influencermi. Ale ako si vybrať toho správneho, ktorý je vhodný, hodí sa a mal by záujem o spoluprácu práve s vašou značkou? Radi vám s tým pomôžeme. V prípade záujmu o spoluprácu s influencermi na Slovensku alebo v zahraničí, nás neváhajte kontaktovať na info@contentagency.sk alebo na +421 903 558 007 +420 778 588 547