Trávite na Instagrame veľa času? Zefektívnite ho a zarábajte!

Monetizuj svoj účet na instagrame
Načo by ste nemali zabudnúť, ak chcete zarábať cez Instagram? V dnešnom článku vám povieme, čo všetko môže ovplyvniť monetizáciu business účtu.

Instagram je labužnícka sociálna sieť, kde sa chcú užívatelia často potešiť alebo motivovať. Práve preto jeho obľúbenosť neustále rastie. Vznikajú tak nové možnosti nielen pre bežných užívateľov, ale aj firmy a influencerov. Instagram ponúka atraktívny priestor pre kreatívnu tvorbu, ale je aj plnohodnotným marketingovým nástrojom.

Každý nemôže byť influencerom

Influencera môžeme definovať ako vplyvného užívateľa internetu, ktorý dokáže svojim autentickým obsahom, veľkosťou publika a vzťahmi so sledovatelmi ovplyvniť nákupné správanie cieľovej skupiny. Podľa marketérky Tamary Gončárovej, známej aj ako TAMI, len to už dnes nestačí. Samotná veľkosť publika nie je rozhodujúca. Dôležitý je merateľný vplyv a instagramový účet v business režime. Publikovaný obsah influencera by mal dosahovať mieru angažovanosti (engagement rate) viac ako 10 % a organický dosah by sa mal pohybovať
nad 60 % až 70 %.

Je dôležité rozlišovať, kto je influencer a dosahuje požadované výsledky a kto ním nie je. Veľký počet sledovateľov nemusí byť efektívny pre naplnenie stanovených cieľov, pretože sa medzi nimi nemusí nachádzať cieľová skupina, ktorú potrebujete.

Nezabudnite, ľudská tvár predáva. Užívatelia budú mať bližšie k tomu, koho poznajú a koho môžu organicky vyhľadať pomocou kľúčových slov. Preto je dôležité personalizovať svoj BIO popis, v ktorom je dôležité sa predstaviť a vyzvať ľudí k akcií – napríklad kliknutím na najnovšie video alebo článok na blogu.

Angažovanosť sledovateľov je nevyhnutná

Instagramový účet rastie, pokiaľ sa mu pravideľne venujete. Nezabúdajte na audit sociálnych sietí. Sledovať, analyzovať a vyhodnocovať svoje výsledky vám pomôže neustále sa zlepšovať a zvyšovať tak hodnotu práce a času stráveného v onlinovom priestore. Práve vysoká miera angažovanosti (engagement rate – ER) vám môže dopomôcť k získaniu nových a zaujímavých možností. Engagement rate je metrika používaná pri analýze sociálnych sietí. Ide o percentuálny podiel unikátnych užívateľov, ktorí likli a komentovali príspevok, k celkovému počtu sledovateľov instagramového účtu. Aktívna komunikácia s cieľovou skupinou je znakom obľúbeného obsahu influencera. Ako môžeme engagement rate vypočítať?

Môžete si vybrať z dvoch možností. Pokiaľ ste si zvolili prvú možnosť, potrebujete papier, pero a veľa trpezlivosti. Výhodou tejto metódy je, že si môžete zaznamenať presné počty jednotlivých postov a porovnať tak, čo sa vašim sledovateľom páči viac a čo menej.

Napríklad: na Instagrame vás sleduje 1000 sledovateľov. Spočítajte si všetky komentáre a likes za obdobie, ktoré chcete do analýzy zarátať. Získali ste 120 likes a 42 komentárov. Váš engagement rate je 16 %.

120 + 42 = 162

Počet likes + počet komentárov =X

(162/1000) x 100 = 16 %

(X/počet celkových sledovateľov) x 100 (keďže potrebujeme % cifru) = engagement rate

Vaša druhá možnosť je pre výpočet miery anžarovanosti využiť automatický nástroj tretej strany. Onlinový priesto je plný free alebo platených možností. Jednou z nich je aj Hypeauditor.

Zbohom papier, vitaj automatický Hypeauditor

Na internete existuje mnoho nástrojov, ktoré vám mieru angažovanosti vypočítajú automaticky. Hypeauditor je nástroj, ktorý môžu využiť užívatelia s počtom sledovateľov nad 1000. Zvoliť si môžete free verziu  alebo platenú verziu s rozšírenými funkciami.

Prečo sa oplatí využívať Hypeauditor? Aj napriek tomu, že jeho free verzia neponúka všetky možnosti, instagramový účet analyzuje automaticky za krátky čas. Výhodou je, že sa vygenerovaný report vieme stiahnuť do pdf formátu a odoslať potenciálnym zadávateľom kampane či archivovať pre osobný audit.

Pomocou Hypeauditoru vieme zistiť:

  • koľko falošných účtov, podozrivých účtov a reálnych účtov sleduje instagramový profil;
  • demografické údaje sledovateľov – štát, mesto a používaný jazyk;
  • engagement rate účtu nad 1000 sledovateľov (aj v porovnaní s inými podobnými užívateľmi);
  • nárast alebo pokles sledovateľov za určité obdobie s grafickým zobrazením;
  • v percentuálnej miere vek a pohlavie sledovateľov;
  • či príspevky boli komentované z unikátnych účtov alebo boli komentáre umelo ovplyvnené;
  • celkovú kvalitu publika.

Ukážka z hypeauditor

Pokiaľ váš engagement rate je nízky, prehodnoťte, prečo to tak je. Nezaujal obsah? Pridávate neefektívne popisy k fotografiám? Nevyzývate sledovateľov k diskusii? Ak absentujú reakcie, obsah môže mať nielen zlé publikum, ale aj nevhodné otázky.

Merajte, analyzujte a vyhodnocujte

K vlastným štatistikám sa dostanete iba za predpokladu, že máte účet prepnutý do režimu business. Pokiaľ chcete pomocou Instagramu zarábať, už včera bolo neskoro na tento krok. Štatistiky sú potrebné nielen pre vás, ale aj potenciálnych zadávateľov kampaní. Zobraziť ich môžete pomocou aplikácie Instagram alebo pomocou exeterných nástrojov.

Aké hodnoty môžete sledovať?

  1. Aktivita

Aktivita ukazuje celkový prehľad účtu. Približuje, aký úspech má publikovaný obsah z pohľadu interakcií na profile, dosahu príspevkov a počtu zobrazení. V aktivite sa zamerajte hlavne na interakcie a objavovanie. Všetky ukazovatele vidíte aj v porovnaní s predošlým týždňom. Lepšie porozumiete, aký obsah je populárny a v aký čas alebo deň je najlepšie publikovať.

Interakcie zobrazujú ako veľmi bol profil za obdobie jedného týždňa navštevovaný a koľkokrát bol zobrazený váš feed. Taktiež ukazujú, koľkokrát užívatelia klikli na call to action tlačidlá odkazujúce na webové stránky, zobrazenie trasy a pod.

Objavovanie zobrazuje účinnosť obsahu. Konkrétne ukazuje počet účtov, ktoré videli publikovaný obsah, dosah príspevkov a celkový počet zobrazení v príspevkoch.

Akonáhle by bol nejaký deň, čas alebo príspevok vykazuje väčšiu popularitu než obvykle, zistite prečo. Je to prvý krok v analýze, ktorá vám môže pomôcť pri plánovaní ďalšej stratégie.

  1. Obsah

Obsah je jednou z kategórií Instagramu, ktorá sa bližšie venuje jednotlivým príspevkom. Ukazuje, ktoré príspevky mali najviac zobrazení za posledné dva roky, ktoré stories boli za posledné dva týždňe najobľúbenejšie a taktiež vyhodnocuje úspešnosť platených propagácií. Zobrazenie štatistík si môžete bližšie nastaviť podľa filtra a prispôsobiť ich tak konkrétnejšie vašim potrebám.

  1. Publikum

V tejto kategórii môžete analyzovať:

  • celkový počet sledovateľov a aký bol nárast za posledný týždeň;
  • TOP 5 miest alebo krajín, odkiaľ sledovatelia pochádzajú;
  • vek a pohlavie;
  • dni a čas, kedy vás navštevujú.

Nezabudnite si zadefinovať cieľovú skupinu

Viete, aké publikum vás sleduje? Čím bližšie ho poznáte, tým lepšie sa vám vytvára žiadaný obsah. Cieľová skupina je špecifická skupina ľudí, ktorej chceme doručiť reklamné alebo iné posolstvo. Presné definovanie cieľovej skupiny je prvým krokom v každej marketingovej kampani. Najväčšiu chybu môžete urobiť, pokiaľ chcete obsahom zasiahnuť každého. To jednoducho nejde. Najefektívnejší spôsob ako spoznať cieľovú skupinu je vytvoriť si persónu – ideálneho predstaviteľa vašich sledovateľov.

Ak hovoríte na veľké publikum, môže to byť (nielen) pre vás mätúce a časovo či finančne nákladné bez priaznivých výsledkov. Persóny si volíte na základe kvantitatívnych a kvalitatívnych vlastností cieľovej skupiny. Dalo by sa povedať, že si takto vytvoríte najideálnejšieho sledovateľa. Pozor však na nevýhody, ktoré so sebou prinášajú – nemôžete ich využiť medzinárodne a jedna vytvorená persóna nikdy neobsiahne celú cieľovú skupinu.

Pri tvorení ideálneho sledovateľa nezabúdajte na brainstorming. Čím konkrétnejší bude, tým sa vám lepšie bude komunikovať s vašim publikom.


PODCAST z besedy s TAMI, na tému Monetizuj svoj IG nájdete >>TU<<


Vysielajte live

Video je jedným z marketingových trendov roku 2019. Užívateľov na Instagrame však pasívne video nezaujíma a nudí. Tami radí staviť na interaktivitu. Ľudia chcú byť súčasťou vašej tvorby a obsahu. Chcú sa spolupodieľať na rozhodovaní. Práve preto Instagram ponúka užívateľom rôzne možnosti, ako diváka do tohto procesu zapojiť – či už pomocou likov, komentárov, ankiet, správ do directu, otázok a pod.

Pokiaľ dovolíte vašim sledovateľom vysloviť spätnú väzbu, jednoduchšie zistíte, o aký obsah majú záujem a tým výrazne pomôžete svojim štatistikám a obojstrannému vzťahu založenému na dôvere. Nie je dôležité tvoriť iný obsah ako vaša konkurencia. Tvorte ten obsah inak, kreatívnejšie, autentickejšie a pútavejšie.

Instagram vďaka algoritmom video obsah posúva vyššie v zobrazovaní. Máte len 3 sekundy na upútanie, využite ich naplno. Nezabudnite na tématické videá. Pokiaľ nemáte veľa sledovateľov, treba divákov niečim upútať a zapojiť do vášho obsahu. Preto vždy myslite na to, aby sledovatelia na vás reagovali.

Super a čo teraz? Zarábajte!

Prečo by ste mali sledovať štatistiky, starať sa o cieľovú skupinu, neustále tvoriť žiadaný obsah a tráviť na Instagrame veľa času? Pretože pokiaľ máte vplyv, môže vám vaša činnosť zarábať. Aplikácia sama o sebe to neumožňuje, no môžete byť zaujímavým influencerom pre firmy, ktoré by s vami chceli spolupracovať. Pokiaľ budete k svojej práci pristupovať zodpovedne, vašu kvalitu ocenia viac než len barterom. Ak ste expert na to, čomu sa venujete, dovoľte, aby k vám ako k expertovi pristupovali.

Monetizujte váš instagramový profil, pričom zvážte koľko času vám trvá pripraviť jeden post s fotografiou, ako veľmi si ceníte seba a svojich sledovateľov a aký vplyv na nich máte. Akú prinášate pridanú hodnotu a čo je na vás vynimočné a špecifické. Nechoďte pod cenu. Nevadí, ak s Instagramom začínate. Dôležité je, čo viete ponúknuť.

Nezabudnite byť však férový voči sledovateľom a reklamu označovať. Komerčnosť a neúprimnosť by váš vzťah mohli výrazne ovplyvniť v negatívnom smere.

Otvárame kurz

O Instagrame, influenceroch a monetizácii účtu sa dá toho povedať ešte veľmi veľa. Osobné stretnutie a rady na mieru sú nevyhnutné na to, aby ste všetky detaily prekonzutovali, prebrainstormovali a našli správny kľúč a návod ako na to. Nakoľko je bezprostredný kontakt základom úspechu Content agency otvára kurz Monetizuj svoj IG účet pod vedením Tami. Kurz je vhodný pre tých, ktorí sa chcú viac dozvedieť o tom:

  • ako sa predajne zaobaliť a budovať si osobnú blogerskú značku;
  • ako objaviť unikátnosť a vyzbierať pre klienta zaujímavé cieľové publikum;
  • ako naplánovať obsah tak, aby zvyšoval sledovateľov organicky a udržiaval vysokú úroveň zapojenosti publika;
  • aké biznis možnosti môžete na Instagrame využívať pri spolupráci so značkami;
  • aké sú možnosti zárobku na Instagrame, ak ste bloger/influencer;
  • ako spolupracovať s klientmi/nastavovať pravidlá spolupráce/ohodnotiť svoju prácu;
  • ako vyhodnotiť kampaň.

Jana Malaga

Janka už pred rokmi založila prestížnu súťaž BLOGER ROKA, v ktorej boli rok čo rok oceňovaní tí najpopulárnejší a najtalentovanejší slovenskí blogeri. S prerodom blogerov na influencerov sa začala viac venovať práve influencer marketingu. Je jedným z najväčších slovenských expertov na influencer marketing, no jej doménou je aj ten obsahový. Svoje znalosti z content aj influencer marketingu zúročuje v Contedy – agentúre, ktorú hrdo a úspešne vedie od jej samotného začiatku. Keďže time manažment má v malíčku, keď sa nevenuje práci, teší sa zo spoločnosti svojich dvoch synov, pohára dobrého vína alebo poctivého jedla.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Prečítajte si aj...