24688
post-template-default,single,single-post,postid-24688,single-format-standard,cookies-not-set,stockholm-core-1.0.8,cooltimeline-body,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-5.1.5,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive

Voľby 2020 – využitá marketingová príležitosť?

Parlamentné voľby 2020 sa pre mnohé značky stali príležitosťou, ako osloviť pútavým aj vtipným obsahom v priestore onlinu i offlinu. Ak by sme chceli parafrázovať to, čo sa píše v marketingových príručkách – že content is the king – potom v posledných februárových dňoch platilo, že novým kráľom sa aspoň na chvíľu stali parlamentné voľby do NR SR.


Ktoré značky nás zaujali z pohľadu content marketingu?

Dobré oko pri výbere

Mnohé politické strany stále pokladajú billboardy za najdôležitejší kampaňový nástroj. V období predvolebných kampaní sme medzi nimi našli aj také, ktoré šikovne využili tému volieb na promo vlastnej značky. Billboard tejto očnej kliniky na prvý pohľad evokoval volebný billboard, pričom mu nechýbala vtipná pointa.

Mimoriadna ponuka – zľava na operáciu očí – platila, ak ste pri vyplnení kontaktného formulára dopísali svoj tip na víťaza volieb. Platnosť zľavy bola do soboty 29. februára 2020 do zatvorenia volebných miestností. Časovo obmedzenú ponuku však nakoniec na svojich webových stránkach predĺžili až do 8. marca 2020.

Malý tip od nás – v rámci budgetu kampane nezabúdajte na jazykového korektora! Je tu aj na to, aby vám povedal, že tisícky sa píšu oddelene 🙂

 

Správnym smerom

Tlačiarenská firma Anwell sa svojimi billboardmi s jednoduchou grafikou zviditeľnila v minulosti niekoľkokrát, či už išlo o odkazy na okopírovanú rigoróznu prácu Andreja Danka, jeho stožiar pred parlamentom, horiace vlaky železníc alebo tajničku, ktorá mala vytvoriť interakciu medzi offlinom a onlinom a bola satirou na Ľuboša Blahu.

Tentokrát značka zvolila layout a slogan, ktoré odkazovali novú marketingovú komunikáciu politickej strany SMER. Cieľom úsmev vyvolávajúcej kampane bolo upriamenie pozornosti na zmenu priestorov predajne, pričom nezabudla zakomponovať slovné spojenie „zlý smer“, za čo majú od nás palec hore.

 

Ruka dole proti fašizmu

Na narastajúci extrémizmus a hrozbu výrazného zastúpenia extrémistickej strany v slovenskom parlamente upozorňovali nielen slovenské osobnosti v spolupráci s iniciatívou Mladí proti fašizmu, ale aj Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. Tejto témy sa dotklo 26-sekundovým spotom s názvom „Ruka dole proti fašizmu“.

Ruka dole v tomto prípade symbolizovala ruku približujúcu sa smerom k volebnej urne s obálkou. Cieľom kampane bolo podporiť proeurópske a demokratické smerovanie Slovenska a postaviť sa práve tým, ktorí ruku zdvíhajú hore. Videospot doplnili aj posty v rovnakom duchu s vybranými osobnosťami na facebookovej stránke Zastúpenia EK na Slovensku.

Komunikácia na sociálnych sieťach

Počas samotného volebného dňa sa do komunikácie volieb zapojili viaceré značky a to svojím natívnym obsahom, ale tiež sponzorovanými príspevkami na sociálnych sieťach Facebook a Instagram.

S jasným názorom

WebSupport apeloval na účasť vo voľbách a dôležitosť každého jedného hlasu príspevkom s postavičkou Uncle Sama z ikonického plagátu J. M. Flagga a krátkym heslom „Vote“.  Jednoduché a výstižné. Občas je menej viac.

Cestovná kancelária BUBO sa deň pred voľbami na Facebooku názorovo vyhranila voči extrémistickej strane zmenou profilovej fotky. Jednoduchú grafiku s posolstvom „nie fašizmu“ väčšina fanúšikovia ocenila v komentároch ako pekné vyjadrenie postoja, ale našli sa, samozrejme, aj negatívne reakcie.

 

Obchodné reťazce a deň volieb

Parlamentné voľby 2020 boli výnimočné aj dátumom svojho konania. 29. február za neobyčajný deň označil obchodný reťazec Lidl, ktorý v komunikácii vyzdvihol príležitosť, ktorá sa naskytne len raz za štyri roky.

Vlastný volebný (štvor)lístok predstavil Kaufland. V kandidátovi číslo 4 by sme mohli, pri troche fantázie, vidieť skrytý odkaz na budúceho premiéra, ktorý v rámci kampane rozdával do schránok vlastný mätový čaj. Výber ostatných listov je nám stále záhadou.

Spomenul si aj Google

Grafické zmeny logo Google nám pripomínajú dôležité udalosti roka aj výročia narodenia významných osobností. Svoj vlastný Doodle s volebnou urnou dostal aj volebný deň na Slovensku. Pre tých, ktorí by náhodou zabudli, že práve dnes je „ten deň.“

Slovné hračky

Nepriamu výzvu k voľbám propagoval pár dní pred ich konaním telefonický operátor O2, ktorý v sponzorovaných príspevkoch na Facebooku komunikoval novú technológiu VoLTE, zlepšujúcu kvalitu hovoru a rýchlosť prepojenia. Kľúčovým slovom sa stal v tomto prípade hlas. Samotný názov technológie (skratka pre Voicer over LTE) je v súvislosti s voľbami peknou slovnou hračkou, ktorú značka využila na zviditeľnenie sa v správnu chvíľu.

Najväčšie internetové kníhkupectvo Martinus ponúklo svojím zákazníkom v deň volieb zľavu na vytvorené objednávky aj na nákup priamo v kníhkupectve. 29. február spojilo s časom navyše, ktorý môžu ľudia venovať okrem volieb práve čítaniu. Navyše, prozaickým úvodom prirovnalo tento deň k písaniu novej kapitoly o našej krajine.

Pravda vo víne

Ani vinári sa nenechali v rámci marketingu zahanbiť. Možnosť (dobrej) voľby s vlastnou značkou obsahovo spojilo Vinárstvo Pereg na svojom Instagrame.

Tému volieb ešte viac dotiahla do dokonalosti značka Château Topolčianky, ktorá uverejnila vlastný exkluzívny volebný prieskum. Nezamerala sa však na kandidujúce strany, ale na obľúbenosť bieleho, ružového a červeného vína medzi svojimi fanúšikmi. Opäť jeden z vydarených príspevkov, ktorému nechýbala vtipná pointa.

Hladný volič

Zatiaľ čo Martinusu stačilo pre prípadnú zľavu len zadanie hesla, najväčšia donášková služba Bistro zapojila aj CTA prvok. Prvej tisícke sledovateľov venovala zľavu na ďalšiu objednávku za podmienok, že uverejnia v Stories svoju fotku pri voľbách, označia ich Instragram a pridajú hashtag #hladnyvolic. Dosah súťaže mala zvýšiť aj krížová propagácia na Facebooku.

Volebné maniačky

Volebná noc sa niesla aj v znamení nakupovania. Tí, ktorí boli hore, sledovali spravodajstvo a čakali na oficiálne volebné výsledky, si mohli krátiť čas online nakupovaním. Značka CCC ponúkala až 20 % zľavu. Hlavné slovo malo opäť správne načasovanie.


Ako sa k voľbám postavili influenceri?

Občianska iniciatíva BUDEM VOLIŤ !

Iniciatíva, ktorej cieľom bola vyjadriť občiansky postoj a motivovať svoje okolie voliť, oslovila státisíce ľudí. A to prostredníctvom známych osobností aj nano influencerov, ktorých bolo vyše stovky. Osobnú výzvu v podobe videa nahrali Ady Hajdu, Marián Gáborík, Kristína Svarinská, Adam Ďurica, Mária Čírová a mnoho ďalších osobností spoločenského, športového a kultúrneho života.

Voľby a slovenská rapová scéna

View this post on Instagram

#VolimDemokraciu

A post shared by PIL C (@pil_c) on

Na aktuálne udalosti reagovalo aj 13 členov slovenskej rapovej scény, podporujúcich iniciatívu @VolimDemokraciu. Medzi nimi napríklad Pil C, Majself, Ego, Vec, Zverina či Strapo. Ich cieľovkou boli nerozhodní mladí voliči, ktorých chceli vystríhať pred voľbou extrémistických a antisystémových strán.

Michal Sabo

Netradičný a obdivuhodný postoj zaujal Mišo Sabo, známy moderátor rádia Expres. V januári tohto roka si založil vlastný podcast SABO SEBOU, v ktorom sa aktuálne venuje politickým témam. Veľký ohlas na sociálnych sieťach vyvolal pred voľbami jeho „Otvorený ‚list‘ premiérovi Pellegrinimu a ministerke Sakovej“. Veľkým plusom influencera je najmä autenticita.

Zuzana Strausz Plačková

Známa a kontroverzná influencerka sa nebála ísť s kožou na trh a verejne sa priznala, koho a prečo bude voliť. To by bolo v poriadku. Okrem toho však spravila na svojom Instagrame súťaž o iPhone 11 PRO MAX, pričom podmienkou bolo, stať sa fanúšikom známeho politika a označiť ďalších troch ľudí, ktorí by sa mohli do súťaže zapojiť. A podarilo sa jej vytvoriť precedens. Na príspevok, ktorý pôvodne nebol označený ako reklama a riešil volebnú kampaň, dala podnet aj Transparency International Slovensko. Až neskôr pribudla vo feede informácia o objednávateľovi kampane.

Názorový líder?

Pomoc celebrít a influencerov nebola v tohtoročnej kampani ničím výnimočným. Rozhodne boli aktívnejší ako pri posledných parlamentných voľbách pred štyrmi rokmi. Známe aj menej známe tváre sa aktívne zapojili do ovplyvňovania ľudí, koho voliť, alebo aspoň motivovania ísť v posledný februárový deň k volebným urnám.

Počas dňa pribúdali fotky s označením #volby2020 a videá z volebných miestností nielen od Veroniky Cifrovej Ostrihoňovej a Sajfu, Zuzany Kovačič Hanzelovej, Miriam Kalisovej, Mateja Zrebného, Tatiany Židekovej a mnohých iných. Kristína Tormová dokonca pripravila prehľadný manuál pre voliča v Stories, svoje politické názory v sérii fotiek s odkazmi na kartónoch s pozitívnym ohlasom prezentovala Fralaa.

Či sa podarilo influencerom zvýšiť záujem o parlamentné voľby, je v podstate nemerateľné. Faktom však je, že k volebným urnám tento raz prišlo 65,8 % voličov, čo je najvyššia volebná účasť od roku 2002.